Katedra Pedagogiki i Psychologii

International Week „Cyberbullying” na Wydziale Filologiczno-Pedagogicznym

W dniach 6-10.05.2024 Katedra Pedagogiki na Wydziale Filologiczno-Pedagogicznym zorganizowała Międzynarodowy Tydzień nt. „Cyberbullying”. Wzięło w nim udział 20 studentów i wykładowców z 4 uczelni europejskich:  UCLeuven Limburg (Belgia), University College vzw Odisee in Brussels (Belgia), Zagreb University (Chorwacja) oraz Uniwersytetu Radomskiego.

Program obejmował wykłady, warsztaty w międzynarodowych zespołach, wizyty w instytucjach zajmujących się działaniami prewencyjnymi. Prof. Irma Kovco Vukadin przedstawiła wykład nt. „Cyberbullying: global and regional perspectives” oraz wyniki badań na grupie studentów europejskich dot. cyber przemocy i cyber wiktymizacji. Wykładowcy Wydziału Prawa i Administracji URad., dr Paweł Śwital i dr Monika Żuchowska-Grzywacz, przedstawili prawne aspekty zapobiegania i reagowania na przypadki przemocy elektronicznej. Następnie PhD. Raf Sondervorst poprowadził warsztat nt. „The prevention pyramid”.

Uczestnikami IW byli studenci pedagogiki, pracy socjalnej, kierunków studiów nauczycielskich, pedagogiki społecznej, stąd wizyty studyjne zaplanowano w kilku miejscach związanych z profilaktyką i reagowaniem na przemoc elektroniczną. Goście odwiedzili Publiczną Szkołę Podstawową Nr 17 w Radomiu oraz KAS – Kombinat Aktywności Społecznej, NGO które oferuje wsparcie psychoedukacyjne dla młodzieży regionu radomskiego.

Efektem końcowym pracy studentów było przygotowanie i zaprezentowanie warsztatów dot. cyberbullyingu. Ich adresatem byli uczniowie, nauczyciele oraz rodzice.

Zajęcia i organizację International Week koordynowały z ramienia URad. dr Katarzyna Ziębakowska-Cecot oraz prof. Anna Zamkowska, którym pomagali studenci Wydziału Filologiczno-Pedagogicznego uczestniczący w IW.

Poniżej galeria zdjęć z IW oraz relacja studentki Lucyny Mąkosy-Madej, uczestniczki IW 2024.

Ten tydzień był wg mnie pouczający na wielu płaszczyznach.
Musieliśmy samodzielnie wykazać się w znalezieniu i omówieniu  konkretnego przypadku wystąpienia cyberprzemocy, przy czym rozważania na temat skali mikro, mezo i makro poszerzyły nasze horyzonty wykraczając poza ten jeden przypadek.
Praca z międzynarodową grupą studentów oraz wykładowców uwzględniała różnorodne pochodzenie kulturowe, doświadczenia związane z wychowaniem, ale także bazujące na systemach edukacji funkcjonujących w poszczególnych krajach.
Mieliśmy okazję zrozumieć odmienności w pojmowaniu wielu struktur, poczynając od kontaktów międzyludzkich a kończąc na specyfice sposobów nauczania na różnych uczelniach i wymaganiach stawianych studentom. Konsekwencją tego był szeroki wachlarz działań praktycznych, a także warsztatowych oraz wiedzy teoretycznej, zarówno edukacyjnej, jak i prawnej.
Dużą wartość przedstawiała wizyta w KAS oraz w PSP nr 17, gdzie informowano nas o realnej, codziennej działalności tych ośrodków, pojawiających się tam problemach i sposobach ich rozwiązywania.
Komunikacja w języku angielskim okazała się nie być tak trudna, jak na początku się wydawało.
Współpraca i zaangażowanie wszystkich osób biorących udział w International Week 2024 pozwoliła na rozwój w zakresie cyberprzemocy, jakiego nie moglibyśmy doświadczyć w inny sposób.
Lucyna Mąkosa-Madej