Kierunki kształcenia
PEDAGOGIKA SPECJALNA NOWOŚĆ!
(studia stacjonarne i niestacjonarne jednolite magisterskie)
Celem kształcenia na kierunku Pedagogika specjalna jest pozyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu: pedagogiki i psychologii osób z niepełnosprawnością, metod pracy w szkole włączającej, integracyjnej i specjalnej oraz wspierania samodzielności osób dorosłych z niepełnosprawnością.
Zakresy:
- EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
- EDUKACJA I TERAPIA OSÓB Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU
Podstawowe miejsca pracy:
- przedszkola, szkoły specjalne, integracyjne i ogólnodostępne,
- poradnie rehabilitacyjne,
- centra wsparcia rodziny,
- świetlice środowiskowe,
- placówki opiekuńczo- wychowawcze dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem.
Opiekun kierunku: dr hab. Anna Zamkowska ; Malczewskiego 22, pok. 109, tel. 361 78 41
PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA, JEDNOLITE STUDIA MAGISTERSKIE
(specjalność nauczycielska)
Celem kształcenia w powyższej specjalności jest wyposażenie studentów w kompetencje osobowościowo – merytoryczne oraz umiejętności metodyczne pozwalające na efektywne wykonywanie zawodu nauczyciela – wychowawcy w przedszkolu oraz w szkole podstawowej, w klasach I – III.
Podstawowe miejsca pracy:
- nauczyciel – wychowawca w placówkach przedszkolnych;
- nauczyciel szkoły podstawowej w klasach I – III.
Opiekun specjalności: dr Katarzyna Ziębakowska-Cecot, Malczewskiego 20a, pok. 408, e-mail: ziebakowska@urad.edu.pl; mgr Nela Bukowska
PSYCHOLOGIA, JEDNOLITE STUDIA MAGISTERSKIE, profil praktyczny
Celem kształcenia jest przygotowanie studentów do wykonywania zawodu psychologa w szczególności: przygotowanie do realizacji zadań z zakresu diagnozy psychologicznej, projektowania i realizacji działań zwiększających efektywność funkcjonowania osoby w środowisku pracy i biznesu oraz do pracy pomocowej, terapeutycznej z dziećmi i osobami dorosłymi przejawiającymi dysfunkcje w obszarze psychicznego funkcjonowania człowieka.
Studenci w toku studiów realizują blok przedmiotów podstawowych, kierunkowych (obowiązkowych i do wyboru), ogólnouczelnianych, praktyki oraz zajęcia związane z przygotowaniem pracy dyplomowej.
Przykładowe przedmioty w toku studiów:
- Warsztat komunikacji interpersonalnej
- Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży
- Metody statystyczne w psychologii
- Psychologia organizacji i zarządzania
- Diagnoza psychologiczna
- Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej
- Podstawy psychoterapii
- Poradnictwo rodzinne
W grupie zajęć kierunkowych do wyboru program studiów oferuje siedem modułów, każdy zawiera propozycję przedmiotów według poniższego zestawienia:
- Moduł I Psychologia rodziny – do wyboru 3 przedmioty z 6
- Moduł II Psychologia biznesu – do wyboru 3 przedmioty z 5;
- Moduł III Psychologia zdrowia – do wyboru 3 przedmioty z 5;
- Moduł IV Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży – do wyboru 2 przedmioty z 4;
- Moduł V Psychologia kliniczna dorosłych – do wyboru 2 przedmioty z 4;
- Moduł VI Pomoc psychologiczna – do wyboru 2 przedmioty z 4;
- Moduł VII Psychoterapia – do wyboru 2 przedmioty z 4.
Podstawowe miejsca pracy: organizacje i fundacje zajmujące się udzielaniem pomocy dzieciom, rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej, domy dziecka, ośrodki interwencyjne, domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej, placówki socjoterapeutyczne, centra pomocy rodzinie, szpitale, hospicja, gabinety psychologiczne, a także firmy szkoleniowe, doradcze, działy personalne, organizacje biznesowe oraz instytucje związane z rynkiem pracy.
Opiekun specjalności: dr Kinga Łagowska, Malczewskiego 22, pok. 110, e-mail: k.lagowska@urad.edu.pl
PEDAGOGIKA NOWOŚĆ! (od 2023-24)
(studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego i drugiego stopnia)
Studiując kierunek PEDAGOGIKA pozyskasz: specjalistyczne przygotowanie do kreatywnej pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjalizacyjnej z dziećmi i młodzieżą oraz animacji aktywności osób dorosłych i seniorów. Zdobędziesz wiedzę, rozwiniesz umiejętności i kompetencje społeczne potrzebne do profesjonalnej pracy z drugim człowiekiem.
Możesz zostać m.in. pedagogiem szkolnym, animatorem czasu wolnego, pedagogiem ulicy, asystentem rodziny. Perspektywy zawodowe m.in.: instytucje edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze, szkoły oraz instytucje realizujące edukację pozaformalną i nieformalną, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, placówki opieki zastępczej oraz realizujące działania pedagogiczne na rzecz środowiska społecznego.
Opiekun kierunku: dr Justyna Bojanowicz, prof. URad.; Malczewskiego 20a, pok. 307, tel. 513 049 539
PEDAGOGIKA, STUDIA II STOPNIA, magisterskie (do 2023-24)
Specjalności:
- PROFILAKTYKA SPOŁECZNA I SOCJOTERAPIA (z przygotowaniem pedagogicznym)
- DIAGNOZA I TERAPIA PEDAGOGICZNA (z przygotowaniem pedagogicznym)
PROFILAKTYKA SPOŁECZNA I SOCJOTERAPIA
(z przygotowaniem pedagogicznym – do 2023-24)
Celem kształcenia na powyższej specjalności jest przygotowanie studentów do realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych, profilaktycznych, socjalizacyjno-resocjalizacyjnych z dziećmi i młodzieżą z tzw. „grup ryzyka” (dzieci i młodzież wychowywana w rodzinach dysfunkcjonalnych, dzieci i młodzież z diagnozą zaburzeń zachowania).
Podstawowe miejsca pracy:
- ośrodki interwencji kryzysowej i pogotowia opiekuńcze,
- młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii,
- szkolne schroniska młodzieżowe,
- placówki wsparcia dziennego (opiekuńcze, specjalistyczne, pracy podwórkowej),
- stowarzyszenia i fundacje związane z działalnością socjoterapeutyczną,
- placówki profilaktyczno-wychowawcze,
- ośrodki wspierające uzależnionych.
Opiekun specjalności: dr hab. Dorota Zbroszczyk, prof. URad.
DIAGNOZA I TERAPIA PEDAGOGICZNA
(z przygotowaniem pedagogicznym – do 2023-24)
Studia na specjalności Diagnoza i terapia pedagogiczna wyposażają studenta w wiedzę z zakresu prawidłowości i zaburzeń rozwojowych jednostki z perspektywy procesu kształcenia i wychowania. Student poznaje uwarunkowania i przebieg procesu diagnostycznego w aspekcie założeń teoretycznych, metodycznych i metodologicznych oraz zagadnienia związane z metodyką prowadzenia działań profilaktycznych i terapeutycznych. Nabyte w trakcie studiów umiejętności pozwalają na prowadzenie diagnozy pedagogicznej (poznawanie środowiska i sytuacji szkolnej ucznia) oraz prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym, w tym korekcyjno-kompensacyjnych.
Ukończenie studiów na tym kierunku daje możliwości zatrudnienia w:
- wszystkich placówkach oświatowych (przedszkola, szkoły różnego typu, świetlice);
- placówkach oświatowo-wychowawczych;
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
- świetlicach i ośrodkach terapeutycznych;
- ośrodkach wspomagania rozwoju dziecka i wspomagania rodziny.
Opiekun specjalności: dr Justyna Bojanowicz, prof. URad.; Malczewskiego 20a, pok. 307, tel. 513 049 539
PRACA SOCJALNA, STUDIA I STOPNIA, LICENCJAT
Specjalności:
- ORGANIZATOR USŁUG SOCJALNYCH
- ANIMATOR SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ
ORGANIZATOR USŁUG SOCJALNYCH
Specjalność ta jest kierowana do osób zainteresowanych podejmowaniem i organizowaniem działań z zakresu usług socjalnych o charakterze profilaktycznym, aktywizacyjnym i interwencyjnym dla osób i rodzin. Kwalifikacje absolwenta umożliwią rozwój potencjału, wzbogacanie życia i zapobieganie dysfunkcjom osób/rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz udzielanie im wsparcia w pokonywaniu trudnych sytuacji życiowych, a także zapewnią osobom starszym, niepełnosprawnym oraz chorym zaspokojenie podstawowych potrzeb.
Absolwent specjalności „Organizator usług socjalnych” będzie mógł podjąć pracę w:
- Ośrodkach Pomocy Społecznej (w przyszłej ustawie Centra Pomocy i Usług Socjalnych);
- regionalne ośrodki polityki i pomocy społecznej;
- organizacjach pozarządowych;
- niepublicznych agencjach socjalnych z nastawieniem na tworzenie lokalnych agencji usług socjalnych, doradztwa w budowaniu lokalnej sieci agencji socjalnych na obszarze powiatu.
Opiekun specjalności: dr Mikołaj Olszewski; Malczewskiego 22, pok. 134, tel. 361 78 87
ANIMATOR SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ
Program studiów umożliwia studentom zdobycie wiedzy w zakresie animacji społecznej skutkującej zwiększeniem aktywnego uczestnictwa w lokalnych i regionalnych inicjatywach o charakterze społecznym, edukacyjnym oraz kulturalnym, budowy i funkcjonowania partnerstw lokalnych pomiędzy instytucjami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, zaliczanymi do sektora ekonomii społecznej oraz roli organizacji pozarządowych w aktywizacji społeczności lokalnych.
Absolwenci tej specjalności będą mogli znaleźć zatrudnienie w instytucjach realizujących zadania związane z szeroko pojętą aktywizacją społeczno-edukacyjną:
- regionalne ośrodki pomocy społecznej;
- centra usług socjalnych;
- ośrodki pracy z rodzinami dysfunkcyjnymi (ośrodek interwencji kryzysowej);
- jednostki organizacyjne do spraw zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu;
- ośrodki wsparcia i pomocy specjalistycznej;
- organizacje pozarządowe zajmujące się diagnozowaniem i aktywizowaniem środowisk lokalnych;
- lokalne centra kultury oraz świetlice środowiskowe.
Opiekun specjalności: dr Dagmara Kowalik; Malczewskiego 20a, pok. 101, tel. 361 78 64